Image

Hakuaika päättyy: 18.01.24

Markets & Networking

Markets & Networking -tuen tarkoitus on helpottaa audiovisuaalisen alan toimijoiden verkostoitumista sekä eurooppalaista ja kansainvälistä yhteistyötä kehitteillä olevien ja valmiiden hankkeiden kanssa. Hankkeet voivat olla pitkiä elokuvia, lyhytelokuvia, tv-sarjoja, videopelejä tai crossmediaa. Tuen tavoitteena on lisäksi helpottaa pääsyä av-alan eurooppalaisille ammatillisille, niin digi- kuin lähimessuille ja -markkinoille. 

(CREA-MEDIA-2024-MARKETNET)  

Markets & Networking -tuen hakukierros vuodelle 2024 julkaistiin 3.10.2023. Tällä tuella on yksi hakuaika vuonna 2024, joka päättyy 18.1.2024. 

Tuen budjetti tällä hakukierroksella on 16,5 miljoonaa euroa 

KENELLE?  

Markets & Networking -tukea voivat hakea eurooppalaiset organisaatiot, jotka voivat olla yksityisiä yrityksiä, voittoa tavoittelemattomia organisaatioita, yhdistyksiä, hyväntekeväisyysjärjestöjä, säätiöitä, kuntia, kaupunkeja ja muita tahoja, joiden omistuksesta enemmistön omistavat eurooppalaiset (Luova Eurooppa -ohjelman jäsenmaiden kansalaiset). Yksityishenkilö ei voi hakea tukea. Tukea voi saada yksittäinen hakijaorganisaatio tai useamman hakijaorganisaation muodostama konsortio.

MIHIN TUKEA VOI SAADA? 

Markets & Networking -tuen tarkoitus on helpottaa audiovisuaalisen alan toimijoiden verkostoitumista sekä eurooppalaista ja kansainvälistä yhteistyötä kehitteillä olevien/valmiiden hankkeiden kanssa. Hankkeet voivat olla pitkiä elokuvia, lyhytelokuvia, tv-sarjoja, videopelejä tai crossmediaa. Tuen tavoitteena on lisäksi helpottaa pääsyä av-alan eurooppalaisille ammatillisille, niin digi- kuin lähimessuille ja -markkinoille. Hankkeiden enimmäiskesto on 24 kuukautta.  

Seuraavia aktiviteetteja voidaan tukea:  

1) Fyysisiä, virtuaalisia tai hybridimarketteja eurooppalaisille av-alan ammattilaisille  

Alan tapahtumia, jotka keskittyvät av-ammattilaisten B2B-kohtaamisiin ja jotka voivat osoittaa selkeästi edistävänsä eurooppalaisten av-hankkeiden näkyvyyttä ja myyntiä kansainvälisesti. Marketti voidaan järjestää Luova Eurooppa -ohjelman maassa tai ohjelmamaiden ulkopuolella. Tapahtumat voivat keskittyä sisältöön ja/tai uusiin teknologioihin ja bisnesmalleihin. Tapahtuma tulee järjestää ympäristöystävällisesti.  

2) Yhteiset eurooppalaiset myynninedistämistoimet

Hankkeiden toteuttajia voivat olla pan-eurooppalaiset järjestöt tai verkostot, jotka edustavat vähintään 15 Median ohjelmamaata. Aktiviteetit voivat tapahtua Luova Eurooppa -ohjelman maassa tai ohjelmamaiden ulkopuolella. Hankkeiden tavoitteena on eurooppalaisten av-alan töiden leviämisen ja jakelun helpottaminen. Hankkeeseen voi sisältyä kolmansien osapuolien tukeminen.  

PALJONKO TUKEA VOI SAADA?  

Tämä tuki perustuu hankkeen budjettiin ja hakija voi saada tukea enintään 70 % hankkeen hyväksyttävistä kuluista. Tuella ei ole siis valmiiksi määriteltyä ala- eikä ylärajaa, vaan tukea haetaan oman hankkeen budjetin perusteella. 

HANKKEEN KESTO 

Hankkeen kesto on enintään 24 kuukautta. 

UUTTA

Tällä hakukierroksella uutta on se, että nyt tukea voi hakea myös useamman marketin tai foorumin verkosto, kun aiemmin tukea ovat hakeneet yksittäiset marketit ja foorumit. Nyt tukea voi hakea yksittäiselle tapahtumalle tai eri toimijoiden verkostolle.

Uutta on myös se, että viime hakukierroksella EU-tuen osuus hyväksyttävistä kuluista oli enintään 60 %, tällä hakukierroksella se on 70 %.

NÄIN HAET TUKEA  

Ota yhteyttä Luova Eurooppa -yhteyspisteeseen Suomen elokuvasäätiössä, niin voimme keskustella hankkeestasi ja käydä läpi hakukriteerit.  

Lue hyvin Call document -dokumentti, josta selviävät tuen säännöt ja hakukriteerit. Lue myös Online manual, josta saat lisäohjeita, kun täytät online-hakulomaketta. Hyödyllistä luettavaa on myös FAQ (Frequently Asked Questions). Jos mitään kysymyksiä herää, kysy apua Luova Eurooppa -yhteyspisteestä, olemme täällä hakijoita varten!  

Ennen kuin online-hakemuksen täyttäminen on mahdollista, tulee sinun rekisteröityä EU-komission Funding & Tenders Portal -tietokantaan ja saada oma/yhtiökohtainen PIC-numero (Participant Identification Code). Rekisteröityminen täytyy tehdä vain ensimmäisellä kerralla. Ohje PIC-koodin saamiseen löytyy täältä: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/home  

Aloita hakemuksen täyttäminen ja tallenna luonnos. Kirjoittamista voi jatkaa erissä, mutta MUISTA TALLENTAA VÄLILLÄ!  

Varaa tapaaminen kanssamme hyvissä ajoin! Autamme mielellämme. Meillä on vuosien kokemus hakemusten lukemisesta ja näemme helposti sen heikkoudet ja vahvuudet ja mahdollisuuden menestyä kovassa kilpailussa.  

Lähetä hakemus ennen deadlinen umpeutumista, mielellään edellisenä päivä, jotta vältät viime hetken paniikin. Myös mahdollisten teknisten ongelmien esiintymisen takia ei missään tapauksessa kannata jättää hakemuksen lähettämistä viimeiseen tuntiin, koska jos yhteys ei toimikaan ja hakemus ei mene perille määräaikaan mennessä, on kaikki työ ollut turhaa. OLE AJOISSA.  

Hakuohjeisiin pääsee tutustumaan Euroopan komission Funding and Tenders -portaalissa 

HAKEMISEN AIKATAULU  

Deadline 18.1.2024 klo 17 CET (Brysselin aikaa) -> arviointi helmi-toukokuu 2024 –> tieto hakijoille heinäkuussa 2024 –> sopimuksen allekirjoitus lokakuussa 2024.  

EU-komission sivuilta löydät tuen englanninkieliset hakuohjeet ja hakulomakkeen. 

Kaikissa tuen hakemiseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä:

Luova Eurooppa –yhteyspiste / Media

 

Kerstin Degerman, puh. 09 6220 3013, kerstin.degerman@ses.fi

Inkeri Lundgren, puh. 09 6220 3024, inkeri.lundgren@ses.fi

Suomen elokuvasäätiö, Kanavakatu 12, 00160 Helsinki