European Showrunner Training – oman ammattitaidon vahvistamista huippuporukassa
Luova Eurooppa -ohjelma tukee alan ammattilaisten jatkokoulutusta. Haastattelimme Matti Lainetta, joka kävi viime vuonna European Showrunner Training -koulutuksen.
Luova Eurooppa-ohjelman yksi keskeinen osa-alue on alusta saakka ollut koulutustarjonta, jota useat toimijat eri puolilla Eurooppaa järjestävät. MEDIA-tuki näkyy kurssihinnoissa halvempina osallistumismaksuina. MEDIAn tuella järjestetään yli 70 erilaista ja useille kohderyhmille suunnattua jatkokoulutuskurssia vuosittain. Viime vuosina TV-sarjojen käsikirjoittamiseen paneutuvia kursseja on ollut aiempaa enemmän. Yksi uusimmista on nimeltään European Showrunner Training. Se järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2022. Kurssille on kahden vuoden aikana osallistunut kolme suomalaista käsikirjoittajaa, joista tuoreimpana kirjailija ja käsikirjoittaja Matti Laine vuonna 2023. Kysyimme Matin kokemuksia European Showrunner -kurssista.
Miten tulit hakeneeksi kurssille?
Showrunner-tyyppinen toiminta TV-sarjojen takana on kiinnostanut minua niin kauan, kun olen TV-töitä tehnyt ja olen lukenut aiheesta kaiken, mitä olen käsiini saanut. Yhdysvalloissahan jokaisen huippusarjan takana on showrunner, joka on lähtökohtaisesti aina myös sarjan pääkäsikirjoittaja. Ollessani osa Sorjonen-sarjan writer’s roomia pääsin seuraamaan läheltä, kuinka Miikko Oikkonen ”showrunnasi” kyseistä sarjaa. Miikko antoi oivan esimerkin siitä, että tällainen malli voi toimia Suomessakin, jos vain tuotantokoneisto sen sallii ja on siihen valmis. Suurin syy hakeutua kurssille oli oppia kiinnostavasta aiheesta lisää. TV-sarjan prosessi alkuideasta aina valmiiksi teokseksi on loputtoman kiehtova! Ennen kuin hain kurssille, keskustelin vielä käsikirjoittajakollega Tarja Kylmän kanssa, joka osallistui samalle kurssilla edellisenä vuonna. Hänen positiivinen kokemuksensa kannusti minuakin hakemaan mukaan.
Oliko hakijoita paljon eli oliko kurssille vaikea tai helppo päästä?
Kurssille oli kuulemma paljon hakijoita ja kaikki ansioituneita käsikirjoittajia, eikä osallistujien valinta ollut järjestäjien mukaan helppoa. Lähtökohtaisesti kurssi on suunnattu kokeneille käsikirjoittajille ja kaikilla mukaan valituilla oli mittava työkokemus.
Millainen koulutus oli: mitä siitä jäi päällimmäisenä mieleen?
Kurssi oli puolen vuoden rupeama, johon sisältyi kolme pitkää viikonloppua Kölnissä ja toistakymmentä online-luentoa ja keskustelutilaisuutta. Järjestävä taho, Internationale Filmschule Köln, oli rakentanut jäntevän kokonaisuuden, jossa käytännössä kuljettiin koko TV-sarjan tuotantoprosessi läpi, erilaisten case-esimerkkien ja luennoitsijoiden johdattamana. Koska olimme kaikki pitkään ammatissa olleita käsikirjoittajia, painotus oli nimenomaan tuotannollisella puolella. Pähkinänkuoressa keskityttiin seuraaviin vaiheisiin: Writer’s room/Pre-production/Production/Post-Production. Sen lisäksi mukana oli luentoja esimerkiksi markkinoinnista, luovasta johtamisesta ja TV-tuotannoista kestävän kehityksen näkökulmasta. Luennoitsijat olivat alansa huippuosaajia sekä Yhdysvalloista että Euroopasta – aika ei käynyt pitkäksi, vaan tuntui loppuvan luento toisensa jälkeen kesken. Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin meidän porukka, joka oli kerätty ympäri Eurooppaa. Kokemusten jakaminen ja vertaistuki ovat jatkuneet kurssin jälkeen Whatsapp-ryhmässämme.
Kurssi sisälsi lähiopetusjaksoja ja online-opetusta. Miten nämä erilaiset sessiot toimivat?
Yllättävänkin hienosti toimivat, vaikka nopeasti kävi kyllä selväksi, että paremmin valmistautuneita luennoitsijoita jaksoi seurata verkon välityksellä paljon paremmin kuin vähän löysemmin rantein asiaansa suhtautuneita. Yksi suurimmista syistä miksi hain mukaan oli se, että vaikka lähiopetus ja online-sessiot ottivat oman aikansa, niin kurssilla ei kirjoitettu tai kehitetty mitään, eikä saatu kotiläksyjä. Sai olla ihan vaan kuunteluoppilas ja osallistua keskusteluun, kun sen aika oli. Se mahdollisti kurssin mahtumisen kalenteriin työn ohessa. Ei se ihan kivuttomasti sujunut, mutta osallistumisprosentti oli koko porukalla koko ajan hyvällä tasolla ja sitä painotettiin jo hakuprosessin aikana.
Millainen oli kurssiosallistujien joukko? Miten suuri ja mistä maista osallistujat tulivat?
Meitä oli kaksitoista käsikirjoittajaa ympäri Eurooppaa ja porukka oli hyvin heterogeeninen – ainoa yhdistävä tekijä oli oikeastaan hakijoilta vaadittu työkokemus. Olin joukon ainoa suomalainen, edustettuna olivat myös Ruotsi, Ranska, Portugali, Saksa, Itävalta, Slovenia, Puola, Unkari ja Iso-Britannia. Usean osallistujan kohdalla synnyinmaa ja maa, jossa nykyisin työskenteli, ei suinkaan ollut sama. Keski-Euroopassa diversiteettiä ja liikkuvuutta on paljon enemmän kuin Pohjoismaissa.
Antoiko kurssi hyvän näköalapaikan siihen, millaista tv-sarjatuotantoa eri Euroopan maissa tehdään juuri nyt?
Kyllä. Euroopassa eletään aika lailla yhtenäiskulttuurissa TV:n katsomisen ja tekemisen suhteen. Kaikki etsivät vetäviä, usein henkilövetoisia tarinoita ja sitä “seuraavaa isoa juttua”, jotain mitä ei ole vielä tehty. Tietenkin kaikki haluavat tehdä myös esim. oman maan olosuhteista ponnistavaa crimeä ja lokaaleja aiheita löytyy tietysti kunkin maan historiasta. Yleiseurooppalainen ilmiö sekin, että kun sarjojen tilausten määrä on tippunut radikaalisti viimeisen parin vuoden aikana, niin kilpailu on entistä kovempaa. Yhteisproduktiot eri maiden välillä ovat vähänkään isommissa tuotannoissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Kurssi antoi myös vahvan tunteen siitä, että kirjoittajien työkulttuuri on kaikkialla Euroopassa hyvin samanlainen: työmoraali on kova, koko ajan pitää olla monta rautaa tulessa ja seuraava juttu aina haussa. Showrunner-malli ei ole vielä kovin vakiintunut missään päin Eurooppaa, mutta tulossa.
Saitko kurssilta oppia, jota olet voinut ottaa käyttöön omassa työssäsi?
Kurssi päättyi vasta joulukuussa 2023 eli siitä ei ole kovin kauaa, mutta oppia, inspiraatiota, valmiuksia ja kontakteja tuli yllin kyllin. TV-alan prosessit ovat kuitenkin sen verran pitkiä, että vielä on vaikea sanoa, miten tämä kaikki tulee suodattumaan omaan työelämääni, toivottavasti ajan kanssa yhä enemmän.
Millaisena näet showrunner-mallin Suomessa? Mitä etua siitä on käsikirjoittamisprosessissa?
Suomessa showrunner-malli on käytössä edelleen ani harvoin. Writer’s roomia on opittu jo käyttämään sarjoja kirjoittaessa, mutta edelleen tuntuu, että kun käsikirjoitus on valmis, niin käsikirjoittaja hyvin helposti unohdetaan – vaikka hän on tarinan ja henkilöhahmojen luoja ja näin ollen keskeisin asiantuntija. Paratiisi-sarjassa, jonka pääkäsikirjoittaja olen, ohjaaja Marja Pyykkö ja tuottaja Johanna Enäsuo osasivat ilokseni hyödyntää ajatuksiani ja osaamistani myös käsikirjoitusten valmistumisen jälkeen. Keskusteluyhteys säilyi koko prosessin ajan castingistä aina leikkausversioiden kommentointiin asti ja meistä muodostui sarjan kolmen kauden aikana hyvin keskusteleva koneisto, joka varmasti näkyi lopputuloksessa.
Suurin ongelmahan showrunner-mallin käyttämisessä on – yllätys, yllätys – raha. Ei voi olettaa, että pääkäsikirjoittaja ottaa kantaakseen laajat showrunnerin vastuut ja tehtävät ilmaiseksi. Mutta mistä se raha otetaan, onkin toinen kysymys. Monessa puheenvuorossa kurssilla tuli kuitenkin esille, nimenomaan linjatuottajien toimesta, että showrunner-malli loppupeleissä säästää rahaa. Kun pääkäsikirjoittaja on sitoutettu tuotantoon mukaan showrunnerin ominaisuudessa, vastaukset esille nouseviin kysymyksiin löytyvät nopeasti, koska showrunner jos kuka, tuntee tekeillä olevan tarinan sen perustuksia myöten. Tämä vaatisi kuitenkin muutoksia rahoituksen rakenteisiin ja ajattelutapoihin.
Erilaisiin jatkokoulutuksiin osallistumisessa tärkeää on aina myös verkoston luominen muihin alan toimijoihin? Miten verkostoituminen onnistui osana koulutusta?
Verkostoituminen muiden kurssilaisten kanssa oli olennainen osa koulutusta ja varmasti myös se hauskin osuus! Kanssakäyminen oli välitöntä myös luennoitsijoiden kanssa ja yhteystietoja vaihdettiin koko ajan. European Showrunner Training järjestää myös kokoontumisia kaikissa suurissa eurooppalaisissa TV-alan tapahtumissa, joten niissä voi käydä aina moikkaamassa tuttuja ja tutustua muiden vuosikertojen osallistujiin. Ja kuten sanottua, oma porukkamme vähintäänkin vitsailee Whatsappissa hyvinkin aktiivisesti.
Minkä yleisarvosanan antaisit koulutukselle asteikolla 1–10?
Koulutus osui minulle hyvään saumaan ammatillisesti. Tuntui, että olin juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan, oikeiden tyyppien kanssa, joten pakko antaa täysi kymppi.
Teksti: Inkeri Lundgren
Kuka: Matti Laine
Ammatti: kirjailija ja käsikirjoittaja
Viimeisimpiä töitä: TV-sarja Paratiisi, pääkäsikirjoittaja: kaudet 1-3. Kolmas kausi esitetään Ylellä syyskaudella 2024. Kirjoittanut myös mm. TV-sarjoja Sorjonen ja Bullets.
Esikoisohjaus, lyhytelokuva: Keikka
esitetään YLEn kanavilla ensi syksynä.
Muita töitä: Kymmenen rikosromaania, mm. Elias Vitikka -sarja. Seuraava kirja ilmestyy helmikuussa 2025 ja aloittaa uuden dekkarisarjan. Näytelmiä mm. Kirka – surun pyyhit silmistäni sekä Sielun siskot. Näytetllyt mm. TV-sarjoissa: Kylmäverisesti sinun ja Sorjonen. Päärooli elokuvassa Ajomies.
Mikä kurssi?
European Showrunner Training järjestetään kerran vuodessa. Järjestäjänä toimii Internationale Filmschule Köln Saksassa. Kurssin kielenä on englanti. Kurssi kestää kesäkuusta joulukuuhun ja hakuaika on keväällä. Seuraava hakuaika ajoittunee maalis-huhtikuuhun 2025.
Lisätietoja: https://www.filmschule.de/en/professional-training/european-showrunner-programme