Image
Artikkeli kuva

Media Desk Gamescomissa: Luova Eurooppa -ohjelma tukee eurooppalaisia pelejä

Suomen Luova Eurooppa -yhteyspiste vieraili ensimmäistä kertaa pelialan suurimmassa ammattilais- ja yleisötapahtumassa Saksan Kölnissä. Tapahtuman koko ja eurooppalaisten pelien kirjo saivat pään pyörälle!

Ensimmäiset merkit tulevasta näen jo menolennolla Frankfurtiin: vieruskaverini kaivaa laukustaan tuliterän käsikonsolin ja aloittaa orientoitumisen. Kölnin päärautatieasemalla, aivan tuomiokirkon juurella liehuvat Gamescom-banderollit kertovat saapujalle, että maailman suurin pelitapahtuma on vallannut kaupungin.

Pelit osana Luovaa Eurooppaa

Luova Eurooppa -ohjelman MEDIA-tukien fokus on vahvasti eurooppalaisissa elokuvissa ja tv-sarjoissa. Eurooppalaista pelinkehitystä on kuitenkin tuettu EU:n MEDIA-tuista jo vuodesta 2007. Nykyisellä ohjelmakaudella sisältöjen tukiin kuuluu yksi pelialalle räätälöity haku, Video Games & Immersive Content Development, jota on vuodesta 2021 alkaen saanut jo lähes 180 peli- ja XR-projektia. Suomesta pelinkehitykseen on saanut tällä ohjelmakaudella tukea viisi hanketta.

Euroopan komissio on ehdottanut Luovan Euroopan seuraajaksi AgoraEU-ohjelmaa, jossa pelialan tuki on edelleen mukana. Pelialan roolia eurooppalaisilla mediamarkkinoilla kartoitettiin EU-komission tilaamassa Media Outlook -tutkimuksessa vuonna 2023 ja tutkimuksen uutta painosta odotetaan ilmestyväksi pian.

Luova Eurooppa -ohjelman MEDIA-ständi on ollut pitkään tuttu näky audiovisuaalisen alan isojen elokuvamarkettien kävijöille Cannesissa ja Berlinalessa. Vuodesta 2023 alkaen ohjelma on ottanut näkyvän paikan myös pelialan tärkeimmässä eurooppalaisessa ammattilaistapahtumassa Gamescomissa.

Suomalaiset pelistudiot voivat hakea mukaan Gamescomin MEDIA-ständille keväällä järjestettävässä haussa. Tänä vuonna mukaan pääsi kaksi suomalaista studiota, jotka molemmat ovat saaneet Luovan Euroopan kehittämistuen projekteilleen. Red Stage Entertainment loi tuen voimin demon kauhupelille E.I.N.S., Dreamloop taas on kehittänyt tuen voimin ALMA-transmediakonseptia yhdessä elokuvatuotantoyhtiö Making Moviesin kanssa.

Megaluokan messut

Keskiviikkoaamuna suuntaan Kölnin messukeskukseen tanskalaisen kollegani kanssa. Tapahtuma on ensimmäisenä päivänä auki vain ammattilaiskävijöille. Liitymme tuhansien tulijoiden virtaan ja pääsemme vaivattomasti alueelle. Sisällä tapahtuman massiivinen kokoluokka alkaa vähitellen hahmottua.

Pelkkä ammattilaisalue kattaa kolme messuhallia kahdessa kerroksessa ja kansainväliset pelijätit näyttävine esillepanoineen valtaavat viisi kokonaista hallia. Yksi halli on omistettu indie-peleille ja lisäksi löytyy cosplay-alue, omat alueet retro-, kortti- ja lautapeleille sekä käytäväkaupalla basaarimaista oheistuotemyyntiä. Mittakaava hengästyttää kokeneempaakin elokuvamarketeissa kävijää.

Luova Eurooppa -yhteyspisteiden tiimit tukevat MEDIA-ständejä marketeissa tarjoamalla neuvontaa MEDIA-tuista kiinnostuneille matalalla kynnyksellä. Neuvontapisteelle jaetaan vuorot, ja kuka tahansa voi poiketa paikalle juttelemaan ohjelman tukimuodoista kasvokkain.

Gamescomissa MEDIAn pisteellä käy kuhina heti aamusta alkaen. Ständiä luotsaava Claudia tulee pian nykäisemään hihasta: ”Are you free for a consultation?” En ole keskiviikkona edes vuorossa, mutta autan tietysti kysyjää ja käyn ruotsalaisen kehittäjän kanssa läpi pelituen hakukriteerejä. Kun ensimmäinen neuvottava poistuu kiitellen, Claudialla on jo seuraava valmiina. Neuvon kehittäjiä ständillä yhdessä kollegoiden kanssa koko aamupäivän: yhden kanssa mietin, voisiko projektilla hakea Innovative Tools & Business Models -tukea, toista autan käymään läpi palautetta hakemuksesta. Lopulta nälkä ajaa etsimään ruokaa messukeskuksen uumenista.

Saan vinkin käydä kiertämässä kuluttajille suunnatut hallit keskiviikkona, kun tiloissa on vielä ”väljää”, ennen kuin tapahtuma avautuu yleisölle torstaina. Livahdan tunniksi kiertelemään ja ihailemaan massiivisia rakennelmia. Kansainväliset pelibrändit satsaavat tapahtumaan valtavilla summilla. Ständeille jonotetaan pelaamaan uutuuspelejä ennakkoon ja hakemaan promotuotteita. Jos tämä on väljää, miltäköhän täällä huomenna näyttää, mietin.

Julkaisijoita ja indiestudioita

Luova Eurooppa -yhteyspisteet järjestävät MEDIA-ständeillä myös tapahtumia. Torstaiaamuna palasin ständille pitämään Meet the Publishers -otsikolla järjestettyä matchmaking-tilaisuutta kehittäjille ja julkaisijoille. Aikaisemmin kesällä kutsuin tapahtumaan mukaan kaksi julkaisijaa Suomesta, Bonus Stagen ja uuden tulokkaan Fennonautsin. Fokus tapahtumassa oli narratiivisissa peleissä, joiden tukemiseen ohjelman kehittämistuki on suunnattu.

Tapahtuman jälkeen sukkuloin deskikollegoiden kanssa yleisömassojen läpi tutustumaan Luovan Euroopan tukemaan messuosastoon – väljyydestä ei enää ole jälkeäkään. Indie Arena Booth on maailman suurin pelinkehittäjien jakama messuosasto, joka valtaa puolikkaan hallin ja on saanut rahoitusta Markets & Networking -hausta. Tavoitteena on tarjota indie-kehittäjille mahdollisuus esitellä demovaiheessa olevaa peliään Gamescomissa kohtuulliseen hintaan.

Osastolle järjestetään haku keväisin ja mukaan pääsevät valitsee ammattilaisten pooli. Tapahtuman aikana Indie Arena Booth järjestää Steam Eventin, joka tarjoaa osallistujille näkyvyttä maailman suurimmalla PC-pelien jakelualustalla verkossa, ja tekee yhteistyötä pelistreamaajien kanssa. Mukana on pelejä lähes 200 kehittäjältä ja kirjo on valtava, aina vuohipaimen-simulaatiosta avaruusseikkailuihin. Joukosta ei tänä vuonna löydy suomalaisia pelejä mutta mukaan on pelejä Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta.

Kahden päivän visiitillä Gamescomista ehtii saada hyvän kuvan tukineuvonnan tarpeisiin, mutta peleistä kiinnostuneelle koluttavaa olisi ehdottomasti riittänyt pidemmäksikin aikaa. Ammattilaistapahtumana Gamescom on äärimmäisen hyvin järjestetty ja kerää alan tehokkaasti ja kattavasti yhteen kaupunkiin. Pelialasta kiinnostuneelle audiovisuaalisen alan ammattilaisille se on ehdottomasti näkemisen arvoinen ja hyödyllinen verkostoitumispaikka – kunhan muistat varata mukaan hyvät kävelykengät!

Liisa Sauri

Kirjoittaja on Media Deskin toiminnanjohtaja